Skip to main content

දැක්කොත් පද්මාවති ආලේ නොකරා බැරි


දැක්කොත් පද්මාවති ආලේ නොකරා බැරි යන ගීතයේ මුල් පද පේලි දෙක ඇසෙත්ම සිහියට නැගෙනුයේ චාල්ස්ඩයස් ශුරින්ගේ පද්මාවති නූර්තියයි. පද්මාවති නූර්තිය පිළිබද අසා නොමැති තැනැත්තෙකුට වුවද පද්මාවති යන නම ඇසු සැනින් සිහියට නැගෙන්නේ සංජය ලීලා බන්සාලිගේ පද්මාවති චිත්‍රපටයයි.

මෙම කතා දෙකෙහිම කියවෙන පද්මාවතිය නම් එකම තැනැත්තියකි. එසේ නම් කවු ද මේ පද්මාවතිය ?

                                       පද්මාවතිය ලෙස දීපිකා පදුකෝන්
                                          චිතෝර් හි බලකොටුව
                                          සංජය ලීලා බන්සාලි
                                       රන්වීර් සිං,  දීපිකා පදුකෝන්, සාහිඩ් කපුර්

ක්‍රි. ව 1540 වර්ෂයේදි  සූෆි කවියෙකු වු මලික් මුහම්මද් ජායසි විසින් රචනා කරන ලද පද්මාවති කාව්‍ය යි. මෙම පද්මාවති කාව්‍යයට මුල් වු පද්මාවතිය පිළිබදව එහි කියවෙන කතාන්දර සැකවින් මෙසේ ය.

සිංහල දේශයේ අතිශය රූමත් කුමාරිකාවක් වු පද්මාවති ය පිළිබදව තොරතුරු දේශ දේශාන්තරයේ පැතිර ගිය අතර මෙම කුමරිය පිළිබදව තොරතුරු කථා කරන ගිරවකු මගින් දැනගන්නා චිතෝර් හි රතන් සිං රජු ඇයව විවහා කර ගැනීමේ අරමුණින් සිංහල දේශයට පැමිණේ. රතන් සිං රජු ඇයගේ සිත් දිනා ඇය විවහා කර ගෙන නැවත සිය රාජධානිය වු චිතෝර් වෙත යනු ලබයි. මේ අතර දිල්ලියේ පාලකයා වු සුල්තාන් අලවුදින් ඛල්ජි චිතෝර් ආක්‍රමණය කරන අතර මේ සටනින් රතන් සිං පරාජයට පත් විය. සිය ගෞරවය රැක ගැනීමේ අරමුණින් පද්මාවති රැජිණි ය ප්‍රමුඛ කාන්තාවන් ජවුහාර් හෙවත් සති පූජාව පවත්වමින් සිය දිවි හානි කරනගන්නා ලදි.

මෙම සතිපූජාව පවත්වා රාජ්පුත්වරුන්ගේ ගෞරවය රැක ගැනීමට කටයුතු කළ කාන්තාවක් වු පද්මාවති රැජිණ පිළිබදව රාජස්ථානයේ ජනයා පිළිබදව ඇත්තේ අතිමහත් වු භක්තියාදරයකි. ඇය කාන්තා ගෞරවයේ ප්‍රතිමූර්තියක් ලෙස සළකනු ලබන්නේ ය.

මේ අතර පද්මාවතිය පිළිබද කතාව අලලා චිත්‍රපටයක් ඉන්දීය බොලිවුඩ් සිනමාවේ කෘත හස්ත අධ්‍යක්ෂවරයකු වන සංජය ලීලා බන්සාලි විසින් නිර්මාණය කරනු ලබයි. මෙම චිත්‍රපටයේ පද්මාවතියගේ චරිතය රග දක්වනු ලබන්නේ සුරූපි දීපිකා පදුකෝන් විසින් ය. රතන් සිං රජුගේ චරිතය සහිඩ් කපූර් විසින් ද අලවුදීන් ඛිල්ජිගේ චරිතය රන්වීර් සිං විසින් ද රග දක්වනු ලබයි.

මෙම චිත්‍රපටය රූගත කිරීමේ අවස්ථාවේ සිට සිනමාගත කිරීම දක්වා කාලය තුල ඉන්දීය සමාජය තුල කලහාකාරි ලෙසින් හැසිරෙමින් විරෝධතා අරගල ඇති වී තිබේ. මේ සදහා හේතුව වශයෙන් සදහන් කරන්නේ රාජ්පුත්වරුන්ගේ ගෞරවය පාත්‍රවු පද්මාවති රැජිනට අපහසවන අන්දමින් චරිත නිරූපනයක් සිදු කර ඇති බවයි. මෙම විරෝධතාවල පෙරමුණ ගෙන කටයුතු කරනු ලැබුවේ  රාජ්පුත් කර්නි සේනා නම් වු රාජස්ථානයේ ක්‍රියාකාරි සංවිධානයකි.

පද්මාවති චිත්‍රපටය සම්බන්ධයෙන් ඇති වු විරෝධතා කෙසේ වෙතත් මෙහිදි අපගේ අවධානය යොමු කරන්නේ පද්මාවතිය සැබවින්ම සිංහල දේශයේ කුමාරිකාවක් ද යන්න පිළිබදවයි. පද්මාවති නූර්තියේ පද්මාවතිය පිළිබදව වර්ණනා කරන ගීතය අසන කෙනෙකුන්ට පද්මාවතිය කෙතරම් සුරූපිණියක් ද යන්න වැටහේ.


ආලේ නොකරා බැරී..
දැක්කොත් පද්මාවතී ආලේ නොකරා බැරී//
ලාලාටේ චන්ද්‍රයා සේ පෙනේ//
දැක්කොත් පද්මාවතී ආලේ නොකරා බැරී//

මේඝ‍ සෙ‍ කේ‍සා‍වේ‍ ඇ‍ගේ‍ ග්‍රී‍ව‍ සක් සේ වේ//
අහො ඈගේ ග්‍රීව සක් සේ වේ
ලමැද හංසයින්සේ පෙනේ
ආලේ නොකරා බැරී..
දැක්කොත් පද්මාවතී ආලේ නොකරා බැරී//

මුක්තා සෙ දන්තා වේ
ඇගේ වර්ණ ස්වර්ණා වේ
මුක්තා සෙ දන්තා වේ
ඇගේ වර්ණ ස්වර්ණා වේ
අහො ඈගේ වර්ණ ස්වර්ණා වේ//
ලමැද හංසයින් සේ පෙනේ
ආලේ නොකරා බැරී..
දැක්කොත් පද්මාවතී ආලේ නොකරා බැරී//

සිංහල නාට්‍යාවලියේ ප්‍රශස්ත නාට්‍ය ගීතයක් වන පද්මාවති නාට්‍ය ගීතය රසවිදින්නෙකු හට දෙවගනකගේ රූප සොබාවක් පද්මාවතිය කෙරෙන් දිස්වන බව සිතෙනු ඇත.

සැබවින්ම පද්මාවතිය සිංහල දේශයේ කුමරියක් ද?

මෙය මතභේදාත්මක සහ විවාදයට තුඩු දී ඇති කරුණක් වේ. ඇති තතු එලසින් දැක්වීමට මෙම ලිපිය තුලින් පෙන්වාදීමට උත්සහ දරනු ලැබේ. නමුත් මේ සදහා තිබෙන්නා වු මූලාශ්‍ර ප්‍රමාණවත් නොවේ.

            එච්. ඩබ්ලිව් කෝඩ්රිංටන්ගේ සංෂිප්ත ලංකා ඉතිහාසය නැමති ග්‍රන්ථයේ මේ සම්බන්ධයෙන් තොරතුරු සදහන්ව ඇත. ඔහු පවසන පරිදි 1275 දි පමණ චිතෝර් නම් ප්‍රදේශයේ රාජ්‍ය පරිපාලනය කළ කුමාරයා සරණ බන්ධනයට පත් වන්නේ ලංකා කුමාරියක් වු පද්මිණි කුමරිය සමගින්ය . මෙම කුමරියගේ පියා හමිර් සාන්ක් නැමැත්තාය. මොහු ලංකාවේ රජු යටතේ තිබු වැටුප් ලබමින් සේවය කළ රාජ්පුත් කුලී හමුදාවේ ප්‍රධානිය වේ. කොඩ්රිංටන් පවසන පරිදි පද්මිණි කුමරිය රාජ්පුත් වංශිකයෙකි.

            එසේම ලංකාවේ රාජ්පුත් ජනයා නමින් ශාස්ත්‍රීය ලිපියේ කරුණු දක්වමින් මහාචාර්ය සෙනරත් පරණවිතාන ශූරින් ප්‍රකාශ කරනුයේ මාලික් මුහම්මද් ජයාසි කවියා සිය පද්මාවති කාව්‍ය සංග්‍රහයේ සදහන් කරන ස්වකීය රූප ලාවණ්‍යයෙන් සහ පතිව්‍රතා ඥාණයෙන් ලෝකය විස්මයට පත් කළ කුමරිය ලංකාවේ සිටි වෞහාන් රාජ්පුත් වංශික කුමරකුගේ දුවණියක් බවයි.

            රාජකීය ආසියතික සංගමයට ලිපියක් ඉදිරිපත් කරන මහාචාර්ය විමල විජේසූරිය මහතා ප්‍රකාශ කරනුයේ යටත් පිරිසෙන් පොළොන්නරු යුගයේ අවසාන භායේ සිටවත් මෙරට රාජකීයන් විසින් රාජ්පුත්වරුන් හමුදා සෙන්පතියන් , සෙබළුන් වශයෙන් වැටුප් ගෙවමින් සේවයේ යෙදවු බවයි.

            එසේම මිණිපේ ප්‍රදේශයෙන් හමුවන ටැම් ලිපියක භාමීරා යනුවෙන් සදහන් සෙන්පතියකු පිළිබදව සදහන්ව ඇත. ඔහු එම ප්‍රදේශයේ වු බලකොටුවක අණදෙණ නිලධාරියා වශයෙන් කටයුතු කළ අතර ඇතැම් ඉතිහාසඥයින් ප්‍රකාශ කරන පරිදි ඔහු භාමීරා යනුවෙන් හැදින්වුවත් මෙකළ රජවරුන් යටතේ සේවය කළ රාජ්පුත් වංශික සෙන්පතියකු සහ ඔහුගේ සැබැ නම  හමීර් සානක්  බවයි. හමීර් සානක් යනු පද්මාවති කුමරියගේ පියා වශයෙන් සැළකෙන රාජ්පුත් සෙන්පතිවරයා ය.

            මෙම තොරතුරු සළකා බලන විට අපට එක හෙලාම ඉන්දියානු කතාන්දරයේ සදහන්වන ලංකාවෙන් ගිය පද්මාවතිය මෙරට සේවය කළ රාජ්පුත්වරයකුගේ දියණියක් බව පැවසිය නොහැකි වේ. නමුත් මලික් මහමුද් ජයාසි විසින් සදහන් කරන සිංහල දේශයේ කුමාරිකාව මැයම නොවන බවත් කිව හැක්කේ කා හට ද?.

ඇතැම් විට හාමිර් සානක් යනුවෙන් හැදින්වු මෙරට සේවය කළ රාජ්පුත් වංශිකයාගේ සුරූපි දියණිය පිළිබදව රාජස්ථානයේ පවා කතා බහට ලක්ව තිබෙන්නට ඇත. ඒ අනුව චිතෝර් හි රතන් සිං විසින් ඇයව විවහා කරන ගන තිබේ. එසේ බලන විට සිංහල දේශයේ කුමාරිකාවක් ලෙසින්  හැදින්වුවත් සිංහල දේශයේ සිටි රාජ්පුත් කුමාරියක් ලෙසින් හැදින්විය හැකි වේ.

පද්මාවතියගේ ඓතිහාසික තත්ත්වය කෙසේ වෙතත් පද්මාවති යනු රාජ්පුත්වරුන්ගේ ගෞරවාදයට පත්වු රැජිනක් වේ. එසේම ඇය සිංහල දේශයේ ජීවත් වු කුමාරිකාවක් යැයි කීමත් ශ්‍රි ලාංකිකයන් වශයෙන් අපට ද සියුම් ආඩම්බරයකි.

Comments

Popular posts from this blog

පොඩි දරුවන්ට කතාන්දර කියා දෙන්න.. හැබැයි මේ ගැනත් දැනගෙනම කතාන්දර කියලා දෙන්න...

කතාන්දර ඇසීමට වැඩිහිටියන්ද , කුඩා දරුවන්ද එක සේ ප්‍රියතාවයක් දක්වති. එහෙත් කතාන්දර කියාදීම වනාහි දරුවන්ගේ ප්‍රජානන කුසලතා වර්ධනයට මනා පිටුවහලක් ලබා දෙන ඉගෙනුම් ක්‍රමවේදයක් ලෙසින්ද පෙන්වා දෙන්න පුළුවන්. දරුවන්ට රසවත්ව යමක් කියා දෙන්න පුළුවන් එක්තරා ඉගෙන්වීම් රටාවක් ලෙසටද කතාන්දර කීම, කියාදීම හැදින්විය හැකිය. අපි හැමෝම හැදී වැඩුණේ අපේ දෙමව්පියන්, ආච්චිලා සීයලා, නැන්දලා සහ මාමලාගේ කතන්දරවලට සවන් දීමෙනි. මේ කතාන්දර සමහර විට ආදර්ශමත් වේ, සමහර විට අර්ථ විරහිතවේ, සමහර විට සදාචාරාත්මකයි එසේත් නැතිනම් සමහර විට හාස්‍යජනක යි. ඔබට මතකද ඔබ මේ කතන්දරවලට සවන් දෙමින් ඔබේ ළමා අවධිය කොතරම් රසවත්ව භුක්ති වින්දාද යන්න. විටෙක එය කෙතරම් ඉනපුදුමයට පත් කළේ කෙසේද? යන්න ළදරුවෙකු ලෙසින් එදා ඔබට සිතෙන්නට ඇත. අද මෙම ලිපියෙන් ඔබට පෙන්වා දෙන්නට උත්සහා කරන්නේ නිවසේදි තමන්ගේ දරුවාගේ කුසලතාවයන් සංවර්ධනයට දෙමාපියන් වශයෙන් සිදු කළ හැකි ක්‍රියාකාරකමකි. මොකක්ද මේ ක්‍රියාකාරකම? අපි අපේ දරුවන්ට කතාන්දරයක් කියා දෙමු……... ඔබ ඔබෙන්ම මේ ප්‍රශ්නය අසන්න? දෙමව්පියන් වශයෙන්, ඔබ ඔබේ දරුවා සමඟ කතන්දර පවසමින් කොපමණ කාලයක් ගත කරනවාද? ඇ

පෙර පාසල් දරුවාගේ අධ්‍යාපනික වගකීම පෙර පසලට විතරමද.

පෙර පාසලකට පැමිණෙන දරුවා එහි රැදි සිටින්නේ පැය තුනක් හෝ හතරක් පමණි. නමුත් මෙම පැය තුන හෝ හතර තුලදි බොහෝ දෙමාපියන් විශාල දැනුමක් තම දරුවාට පෙර පාසල තුලින් බලාපොරොත්තු වෙති. ලියන්න, කියවන්න, ගණන් හදන්න, චතුර ලෙස ඉංග්‍රිසි කතා කිරීම ආදිය පෙර පාසල් දරුවෙකු තුලින් බලාපොරොත්තු වීම සැබැවින්ම සාධාරණදැයි විමසා බැලිය යුතු වේ.                උදාහරණයක් විදියට ගතහොත් උපතේ සිට දරුවා අත්පත් කරගන්නා අත්දැකීම් තමයි පසුකාලීනව දරුවාගේ ජීවිතයේ ශක්තිය හෝ දුර්වලතාවයන් වන්නේ. එම නිසා බොහොමත් කල්පනාවෙන් පෙර පාසල් වයසේ දරුවන්ගේ නිපුණතාවයන් සංවර්ධන ක්‍රියාවලිය ඉටු කළ යුතු වේ.             මේ සඳහා පෙර පාසල් ගුරුවරියට පමණක් තනි වගකීමක් පැවරීම සුදුසු නොවේ. දවසේ පැය 24 න් දරුවා පෙර පාසලේ පැය 4 ක් ගත කරනවා නම්, ඉතුරු පැය 20 ගත කරන්නේ නිවෙස්වලයි. එබැවින් මෙම ස්ථාන දෙකෙන්ම දරුවන් ලබා ගන්නා අත්දැකීම් මත දරුවාගේ ඉගෙනුමේ ගුනාත්මකභාවය රදා පවතිනු ලබයි.                 මෙහිදි දරුවගේ ඉගෙනුම් ක්‍රියාවලියේ හවුල්කරුවන් බවට දෙමාපියන් පත් කර ගැනීමේ පියවරය තැබිය යුත්තේ පෙර පාසල් ගුරුතුමිය විසින්ම වේ.               මුල් ළමාවිය අධ්‍

සිගිති පොළ දරුවටම ලබා දෙමු

සිගිති පොළ දරුවන්ම ලබා දෙමු වර්ථමානයේ පෙර පාසල් ආශ්‍රිත ක්‍රියාකාරකම් අතර බොහෝ පෙර පාසල්වල අනිවාර්යෙන්ම ක්‍රියාත්මක කරන ජනප්‍රිය අංගයකි සිගිති පොළ. සිගිති පොළ දිනය යනු එම පෙර පාසලේ දරු සිගිත්තන් පුංචි මුදලාලිලා වෙලා ගෙදරින් ගෙන එන බඩු කෑගසමින් විකුණන දවසකි. එදාට දරුවන්ගේ අම්මලා, තාත්තලා, අච්චිලා, සීයලා, නැන්නදලා, මාමාලා, බඩු ගන්න, කෙවල් කරන්න පොර කනවා දැක ගන්නට පුළුවන් . ඒ වගේම ආරධිත අමුත්තන් විදියට මැති ඇමතිවරු, නිලධාරින්, ආගමික නායකයින් පැමිණ හර බර කතාද පවත්වා දරුවන්ගෙන් බඩු ද මිලට ගනු ලබයි. එසේම බොහෝ පෙර පාසල්වලට මේ දවසට අනුග්‍රහය දක්වන්න  බැංකු සහ මූල්‍ය ආයතනද එක්වනු දැක ගත හැකි වේ. ඒ වගේම මෙම සිගිති පොළ දවසේදි දරුවෝ මුදලාලි විදියට හිටියට   වෙළදාමේ යෙදෙන්නේ අම්මලා, ආච්චිලා ය. දරුවෝ ගොඩක් වෙලාවට පැත්තකට වෙලා ඉන්නවා මොකද වෙන්නේ කියලා බලාගන. දැන් අපි බලමු ඇත්තටම පෙර පාසලක සිගිති පොලක් පවත්වන්නේ ඇයි කියලා. සිගිති පොළක් පවත්වන්නේ පෙර පාසල් ක්‍රියාකාරකම් සංග්‍රහය තුල සදහන්වන දරුවන් තුල වර්ධනය විය යුතු නිපුණතාවයන් සංවර්ධනයට යොදා ගන්නා ඉගෙනුම් ක්‍රියාකාරකමක් වශයෙනි. උදාහරණයක් ලෙස ස