Skip to main content

මහනුවර දළදා පෙරහැරේ සුල මුල


 මහනුවර දළදා පෙරහැරේ සුල මුල
මහාචාර්ය සෙනරත් පරණවිතාන මහතා 1969 අගෝස්තු රසවාහිනි සගරාවට ලියු ලිපියකි

නුවර පෙරහැර යන පාර අයිනේ හිටගෙන් නැත්නම් දෙපැත්තෙ ගොඩනැඟිලි ඇතුළෙ ඉඳ ගෙන ඒක බලන බොහොම දෙනෙකුට ඇති වෙන්නෙ විසූක දස්සනයක්බැලීමෙන් හට ගන්න හැඟීමයි. කලාතුරෙකින් දකින්න ලැබෙන දෙයක්දැක්කම හිතේ හටගන්න කුහුලින් මුසු සතුටයි. නමුත් සිංහල සංස්කෘතිය" ගැන ඉස්කෝලවල ඉගෙනුම් නොලබපු කාරණා කාරණා තේරෙන අය නම් පෙරහැර පැවැත්වීමෙන් තමන්ගේත් ලෝකෙත් සුබසිද්ධියට ඉවහල් පිළිවෙතක්ඉටු කෙරෙන බව ඒත්තු ගන්නවා. ඉවහල් පිළිවෙත නියම කාලෙට ඉටු නොකළොත් රටේ ගමේ කාටත් අනිටු විපාක වෙන්න පුලුවන් බව ඔවුන් විශ්වාස කරනවා. නුවර පෙරහැර ඉවරවෙලා වැඩි දවසක්යන්න මත්තෙන් වැහි වහින්න ඕනැය යන විශ්වාසෙ උගත් නූගත් සිංහල ජනයන් බොහෝ දෙනෙක්අතරෙ පවතිනවා. නිසා අපට නිගමන්න පුලුවනි නුවර පෙරහැරෙන් සැලසෙන්නෙ නියම කාලෙට ඕනෑ පමණට වැස් ඇතිවීමය යන ඇදහිල්ලක්පවතින බව.


මේ ලෝකෙ මිනිස්තිරිසන් ආදී හැම වර්ග වලම සතුන්ගේත් ගස්කොළන් ආදියෙත් පණ රැකෙන්නෙ වැස්සෙන් බව කාටවත් අමුතුවෙන් කියල දෙන්න උවමනා නැහැ. ආණ්ඩු මගින් කොපමණ දක් ලෙසට උපක්කරම යෙදුව උනත් අවුරුදු දෙකක්තුනක්කලටවත් අකලටවත් වැහි නොවැස්සොත් ඒව නිස්පල වෙලා යන බවත් මිනිසුන්ට කිය නොහැකි තරම් දුක්විඳින්න සැලසෙන බවත් විස්තර කරන්න ඕනැ නැහැ. දැන් කාලෙ අවුරුද්දක්දෙකක්වහින්න නැතුව ආහාර හිඟ වුණු රටකට ඒවා සුලබ රටකින් ගෙන්නවගෙන අමාරුව පිරිමහ ගන්න පුලුවන් නමුත් පුරාණ කාලෙදි එහෙම කිරීමට පහසුකම් තිබුණෙ නැහැ. නිසා නියම කාලෙට වහින්න සැලැස්සීම රජවරු පරම යුතුකමක්හැටියට ඉහත කාලෙදි ලෝකෙ හැම පෙදෙසකම වගේ පිළිගෙන තිබුණා. ඉහත කාලෙදි වැසි වැස්වීම පිළිබඳ කටයුතු බාර මුලාදැනිය බොහොම බලවතෙක් හිටිය. බුදුන් කාලෙ මගද රටේ වැස්සකාර නම් මගද මහාමාත්යයෙක්ගැන අපට පාලි පොත්වල කියවන්න ලැබෙනවා. "වස්සකාර" කියන්නේ වැහි ඇතිකරන්න" නැත්නම් වස්සවන්නයි සමහර කාලවලත් දේසවලත් මේ කටයුත්ත රජුටම බාර එකක්හැටියට පිළිගැණුන. රජපදවිය ඇති වුණේ වස්සකාර පදවියෙන්ය කියලයි බොහෝ වියතුන්ගේ පිළිගැනීම.

පුරාණ කාලෙදි කලට වැහි වැස්වීමට බලය ඇති යෑයි පිළිගත්ත නොයෙක්අන්දමේ පිළිවෙත් මිනිසුන් අතරෙ පැවතුණා. මෙයින් බොහොමයක සතුන් මැරීම සුරාපානය ආදි බුදුදහමෙ පව් කම් හැටියට ගැරහුම් ලබාපු දේවල් කෙරුණ. මිනිසුන් ගේ දැහැමි පැවැත්මෙන් කලට වැහි ලැබෙනවාය යන විශ්වාසය මිනිසුන් අතරෙ පතුරුවල අරින්න බෞද්ධයන් වෑයම් කළ නමුත් එයින් වැඩි පලක්වුණේ නැහැ. නිසා වැසි වස්වන පිළිවෙත් තමන්ගේ උපාසක වරුන්ගෙ ප්රයෝජනයට පවත්වන්න බෞද්ධ තෙරවරුන්ටත් සිදුවනු බවට සාධක තියෙනවා. අපට වැහි වහින්නෙ වලාකුළු වලින් බව දැන් වගේම පුරාණ කාලෙ හිටිය මිනිස්සුන්ටත් පෙනෙන්න තිබුණ. ආකාසෙ එහා මෙහා යන වලාකුළ දෙවියෙක් කියල ඉහතදී සමහරු සැලකුව. තවත් සමහරුන්ගෙ පිළිගැන්ම වුණේ වලාකුළු මෙහෙය වන දෙවියෙක්නැත්නම් දෙවිවරු හිටි බවයි. මේ දෙආකාරයෙන් කොයි ආකාර දෙවියෙක්වත් වැහි වස්වනවායි පිළිගත්ත නම් කලට වැහි වස්වන්න දෙවියන්ට යෑදීමත් වැහි වැහැල ගොයිකම් සරුසාර උනාම තුතිපුද පැවැත්වීමත් සිරිත් වශයෙන් කෙරුණ. මේ තුති පුදවලදී බොහෝ විට නැටුම් ගැයුම් ආදියෙන් තමන්ගේ ප්රීතිය පළ කළා. නිසා ආකාර පූජාවක්කෙළියක ආකාරය ගත්ත කලට වැහි නොවැස්සොත් දෙවියන්ගෙ උදහස මග ඇරවීමට වුවමනාය කියල පිළිගත් බලිබිලි ආදිය ඔප්පු කළා. පුරාණ භාරතෙත් ලංකාවෙත් වරුසාවට අධිපති දෙවිවරුන් අතරෙ උසස්තැනක්ඉන්ද්රට (සැක්කරයට) හිමිව තිබුණු බව ප්රකටයි.

වැහි නැතිව තියෙන විට වැහි වැස්වීමට උපායක්වශයෙන් ඉහත කාලෙදී පිළිගෙන තිබුණ ආකාසෙ වලාකුළු වලින් වැහි වහින්න සිදුවෙන ආකාරය. පොළෝතලේ අනුකරණයෙන් පැවැත්වීම වැහි වහන්නෙ ඉරසුත් වලාකුළුත් අතරෙ ඇතිවෙන සටනකට පස්සෙය කියල ආදිකාලෙ මිනිසුන්ගෙ විශ්වාසෙ තිබුණා. ඉරු රැස් වලට "දේව යන නමත් වලාකුළු වලට "අසුර යන නමත්" ආරෝපණය කරල මේ දෙවාසුර සංග්රාමය පොළෝ තලේ අනුකරණයෙන් වැහි වැස්සවීමට පුළුවන කියල ඇතැම් අය පැවසුවා. මේ විදියෙ අනුකරණවලිනුයි ලෝකෙ නාටක ඇතිවුනෙ. සමහර මිනිසුන් පිළිගෙන තිබුණ දෙවිවරු හොඳ පක්සය කියලත් අසුරයො නරක පක්ෂය කියලත්. පිළිගැන්මෙ හැටි යට වැහි වැස්වීමට නරක මැඩලන්න ඕනෑ. අනිත් අය අතරෙ අසුරයො හොඳ පක්සයට අයත්ය කියල පිළිගැනුම තිබුණ. මේ මතය දැරුවන්ට තමන්ගෙ දෙවියා මැරීමෙන් ලෝකයට සුබ සිද්ධිය සැලසෙතැයි        කියලතa පිළිගන්න වුණා.

රජෙකුට අයත් යම්කිසි වස්තුවක වැහි වැස්වීමේ බලය තිබුණු බවත් පුරාණ කාලයේදී පිළිගෙන තිබුණි. වැහි වහින්න පෙරටුව අහසේ පේන දේදුන්න නිරූපණය කළ දුන්න. මේ ගැජුමට සමාන හඬ ඇති කරන බෙරය. ආකාසයෙන් වැහි පොද වැටෙන හැටි පෙන්වන මුතුකුඩේ මෙයින් සමහරක්වෙස්සන්තර ජාතකෙ ඇලි ඇතාගේ පුවත මේ කියවන බොහෝ දෙන අහල ඇත. මෑතවනතුරුම බුරුමෙත් සියමෙන් රජවරුන්ට මේ ආකාර ඇලි ඇත්තු හිටියලු. සිංහල රජවරුන්ට දළවහන්සේ ලැබුණායින් පසුව පූජ් වස්තුවත් වැසි වැස්වීමට රජුට ඇති පුලුවන් කමේ උපකරණයක්හැටියට භාවිත වුණා.

මේ කියාපු දේ ගැන යමෙකුට විරෝදය දක්වන්න පුලුවනි. ඔය කියාපු ඇදහිලි නුවර පෙරහැර පවත්වනවුන් පිළිගෙන නැත කියල. දැන් පෙරහැරට සහභාගි වෙන්නවුන් අතර මේ කියාපු අන්දමේ පිළිගැනීම් නැති බව ඇත්ත තමයි. නමුත් පෙරහැරේ පරමාර්ථය කුමක් කියල පහදල දෙන පුරාණ කාලෙදී පටන් පැවත ආපු ලිය කියමන් පෙරහැරට සම්බන්ධ ආයතන වලත් නිලමෙලා ළඟවත් ඇත්තෙ නැහැ. පෙරහැර ඇතිවුණු හැටිය ගැන ඔවුන් කියන තොරතුරු ගැන දැනට තියෙන ඉතාමත් පුරාණ වාර්තා සමග ගැළපෙන්නෙ නැහැ. පෙර හැර පිළිබඳ දේ ආකාරෙන් සිදු කළ යුතුය කියල වැඩිහිටියන්ගෙන් අහල දැන ගැනීම ඈරෙද්දි එහෙම කළ යුත්තෙ මොන හේතුවක්නිසාද යන්න දැනගැන්මට අය වුවමනා කරන බවකුත් පෙනෙන්න නැහැ. පෙරහැර ගැන දැනට ඇති පැරැණිම සඳහන් සමග දැන් එය පවත්වන අයුරු සසඳල බැලුවම පහුගිය අවුරුදු තුන්සියෙ ඇතුළෙදි බොහොම වෙනස්කම් ඇතිවෙල තියෙන බව පැහැදිලියි. මේ වෙනස්කම් නිලමේලාගේ ඇඳුම් වලට පමණක්සීමාවෙලා නැහැ. නිසා පෙරහැරේ මුලාරම්බෙ පිරික්සන්න ඕනෑ. ඒකේ පිළිවෙත් පුරාණ කාලෙ බාරතේ ඇදහිලි පිළිවෙත් ආදිය ගැන ආප්ත හැටියට පිළිගැනෙන පොත පතේ කියාපුවා එක් සැසඳීමෙනුයි එහෙම පිරික්සීමට පෙරහැරේ කොටස්වෙන් කරල ගන්න ඕනෑ.

නුවර පෙරහැර දැන් පවත්වන හැටියට එකක්වශයෙන් පුරාණ කාලෙ හිටන් ඇවිත් නැහැ. දළදා මාලිගාවේ පෙරහැර දේවාල පෙරහැරත් එක් යැමට අන කළේ කීර්ති ශ්රී රාජසිsංහ රජුයි. රජුගෙ කාලෙදි දේවාල හතරක්පෙරහැරට සහභාගි වුණා. නමුත් දෙවැනි රාජසිංහ කාලෙදී නාථ දේවාලේ අනිත් දේවාල සමග පෙරහැරට එක්වුණේ නැහැ. මෙහෙමවීමට හේතුව නාථ දේවියන්ය කියන්නෙ අවලෝකීතේශ්වර බෝධිසත්වයන් නිසා ප්රාණඝාතයෙන් ලෝකයා බයකරගෙන ඉන්න දෙවි වරුන් එක් සමාගම කරුණාව මූර්තිමත් කරන බෝසත් කෙනෙකුට නෝබිනා බව කාලෙ බවුද්දයින්ට වැටහීමයි.

නුවර පෙරහැරට දැන් ඇහැල පෙරහැරයි කියන නමුත් ඒක පවතින්නෙ ඇහැළ මහේදී නොවෙයි. නිකින්නියේදී. නමුත් ඉහත කාලෙදී නමට ගැළපෙන හැටියට ඇහැළ මහේදියී පෙරහැර පැවැතවුණේ. ඇහැළමහේ පුර පැළවියදා පටන් ගන්න මේ පෙරහැරේ අවස්ථා දෙකක්තිබුණා. දැනුත් තියෙනවා. කුඹල් පෙරහැරය රන්දොaලි පෙරහැරය කියලා.

පෙරහැර ඇරඹෙන්නෙ කප් හිටුවීමෙනුයි. කප යන්නෙ තේරුම කනුවයි රුක්අත්තන කොස්වැනි කිරි ගහක කඳකිනුයි මේ කප හදා ගන්නෙ මේ කප මහතිනුත් ගේක කණුවට කුඩායි. යටිය (යෂ්ටි) යන වචනය කපේ මහෙත හැටියට ඒකට යෙදෙනව. දැන් කප් හිටිවීම දේවාල හතරෙම කෙරෙනවා. සායම් ගාල රෙදි මල්දම් ආදියෙන් හරහපු කප හිටවීම පුද පූජා ආදිය සහිතව කරන නමුත් ගැන වැඩිය උනන්දුවක්දැන් මිනිසුන් දක්වන බවක්පෙනෙන්නෙ නැහැ. නමුත් රාජසිංහ රජුගෙ කාලෙදි කප හිටවල ඊට හැම දෙනාම හැකි තරමට පඬුරු දුන් බව සඳහනි.

දැන් කප හිටවල පස්දවසක්දේවාලෙ ඇතුලෙ ඒක වටේට පෙරහැර කරනවා. හයවැනි දවසෙ දේවාලෙ පෙරහැරවල් දේවාලෙන් පිටට ගමන් කරනවා. හයවැනි දවස පටන් දහවැනි දවස දක්වා පෙරහැරට කුඹල් පෙරහැර කියල වැහැරෙනව. කප හිටවල තියෙන්නෙ හුඹහක්වැනි පස්ගොඩක නිසා මේ වචනය වැවහාර කරන බවයි දැන් කියන්නේ. නමුත් නිරුක්තිය පිළිගත යුත්තක්බව පෙනෙන්නෙ නැහැ. අපේ කල්පනාවෙ හැටියට "කුඹල්" හැදිල තියෙන්නෙ කුඹ + ඇළ යන පද දෙක සන්දි වෙලයි. කුඹු යන පදේ කප යන්නෙම විකල්පයක්‌. සකු ස්කම්භ (කනුව) යන්නෙන් කඹ කියල හැදිල යන්නෙ අයන්න උයන්න වෙලයි කුඹ නිපැදිල ඇත්තෙ. මුල අයන්න යන්න වීමට සමාන නිරුක්ති විදියක්සකූ නභස්යන්නෙන් නුඹ නිපැදීමෙන් පෙනෙන්න තියෙනවා. කුඹ (කප) අළේ ගෙන ගියේ යම් පෙරහැරකද කුඹල් පෙරහැර යි කියලා සමාසෙ ලිහල දෙන්න පුළුවන්.

දැන් කප් පෙරහැරේ ගෙනයන බවක්දැනගන්න නැහැ. නමුත් රාජසිංහ රජුගෙ කාලෙදී පෙරහැරේ ඉතාමත් ගුරු තැන. ලැබුණෙ අලුත් නුවර (මහ) දෙවොල ඇති පිට නැගුණු කපුරාලගේ අතින් දරාගෙන ගිය හරහපු කපටයි. අනිත් දේවාල දෙකේ ඇතුන් දෙන්න කප ගෙන ගිය ඇතාගෙ අනුචරයින් හැටියට පිටිපස දෙපැත්තෙන් ගමන් කළා. ඇතුන් පිටින් දේවාල වල ආයුද ගෙනියන්න ඇති. නමුත් බවක්සඳහන් නැහැ. කාලෙදි දැන් වගෙ හැම දේවාලෙ කම කප හිටවල නැහැ. මහදේවාලෙ විතරයි. රාජසිංහ කාලෙදි පෙරහැර පවත්වපු හැටිය ගැන නොක්ස්දීපු විස්තරෙන් පෙනෙන්නේ කාලෙදී පෙරහැරේ පරමාර්ථයව පැවතුණේ කපට උපහාර දැක්වීම බවයි.

මෙතැනදී ඇසිය යුතු පැනය නම් කපට තරම් ගරු සත්කාර කළේ ඇයිද කියලයි. මේ පැනයට පිළිතුරුදීම මහා භාරතේ යෂ්ටි ප්රවෙශ කියන උත්සවය ගැන දීපු වර්ණනාව අනුසාරයෙන් කළ හැකියි. කොටින් කියතොත් වග මෙහෙමයි. ඉහත කාලෙදි වසු නම් රජ කෙනෙක්තපස්රකින්න ගොහින් ඉන්නකොට ඉන්ද් ඇවිත් තපස්රැකීම අත් ඇරල දැහැමෙන් රාජ් කරන්න පොරොන්දු වෙනව නම් ආකාසයෙන් ගමන් කරන්න විමානෙකුත් නොමැලවෙන මල් මාලාවකුත් උණ යෂ්ටියකුත් දෙන්න පොරොන්දු වුණා. ඉන්ද්රගෙ කීම පිළිඅරගෙන වසු රජ තපස්අත්හැරල තමන්ගෙ රාඡ්ජෙට ගොහින් රජ කළා. ඉන්ද් කලට වෙලාවට වැහි එවූ නිසා රට බොහොම සරුසාර වුණා. මේ විදිහට අවුරුද්දක්ඉකුත් වුනාම වසු රඡ්ජුරුවො ඉන්ද් දීපු යෂ්ටිය පොළොවෙ පිහිටුවල ඒක අලංකාරෙට සරසල නැටීම ගැයිමේ ආදිය සහිතව උත්සවයක්පැවැත්වුව. යෂ්ටි ප්රවේශ කියන මේ උත්සවය ගැන පැහැදුණු ඉන්ද් තවත් රට දියුණු වෙන්න සැලැස්සුවා. එතැන් හිටන් ලෝකෙ මේ යෂටි ප්රවෙශය කියන මංගල්යය ඇති වුණාලු. මංගල්යයේදී භාග්යවත් වාසව. කියන්නේඉන්ද් යෂ්ටියක (කපක) රූපයෙන් පුද ලැබුවලු. (භගවාන් පූජ්යතෙචාත් යෂ්ටි රුපෙණ වාසවා මහාභාරතෙ එන යෂ්ටිප්රවේශ උත්සවයේ විස්තරය රාජසිංහ රජු කාලෙදි නුවර පැවැත්වූ පෙරහැරේ වගත් සමග සැසඳුවම පැහැදිලිවම වැටහෙනව පළමුව කී එකෙන් දෙවැන්න නිපැදුම ඇතිවෙල තිබෙන බව.

නුවර පෙරහැරේ අවසාන අවස්ථාවට රන් දොaලි පෙරහැරය කියල භාවිත වෙනව, රන්දොaලි යන්නෙ තේරුම අපි වෙන තැනක (ප්රාචීන භාෂොපකාර සමිතියේ 1968 සඟරාවෙ) විස්තර කරල ඇත.

යෂ්ටි ප්රවෙශයෙන් රජු ඉන්ද්රට රට සරුසාර කිරීම ගැන තුති පුදකළා රජුගේ මනා පැවැත්මෙන් ඉන්ද්රගේ බැල්ම රටට ලබාදීම ගැන රජුට තුති කරන්න මණ්ඩලික ආදි නිලධාරී මේ අවස්ථාවෙදි දැකුම් සහිතව ආවා.

රන්දොaලි පෙරහැරට හැකි තරම් ඇතුන් ගමන් කරවීම උවමනා හැටියට සැලකෙනවා. ඇතා වැහි වලාකුළේ නිරූපණයක්හැටියට ගැණෙනවා. නිසා ඇතුන් ගණනාවක්එහාට මෙහාට යැම් ඊම් කිරීම අහසේ වලාකුළු එහාට මෙහාට යැමේ අනුකරණයක්‌. වැහි වහින්න උවමනා ආකාරය මෙයින් සලස්වනවා.

පෙරහැර අවසන් වෙන්නෙ දිය කැපීමෙන් අවසන් දිනයේ අලුයම කපුව ගඟක්මැදට ගොහින් කඩුවෙන් වතුරට ගහල බාජනයකට වතුර අරගෙන දේවාලයට ගෙනැවිත් අනිත් අවුරුද්දෙ දිය කැපිල්ල වෙන තුරු සුරැකිව තියාගන්නවා. මේ දිය කැපිල්ලෙ අදහස දැනගන්න පුලුවනි. එළුසඳක්ලකුණේ දොළොස්පද සැහැල්ලට දීපු නිදසුනෙන්. අනුරාදපුර අවදියේදී පැවතුණු නුවර පෙරහැරට සමාන උත්සවයක්වර්ණනා කරන මේ සැහැල්ල මහවතනම මහවත යන්න සඳහා යොදල තියෙනවා. මහාවෘත්රයා නසාපු උත්සවය පැමිණි කල්හි යනුයි. මේ වචනවල තේරුම වෘත් කියන්නෙ ගංගාවල වතුර බැහිල්ල වලක්වමින් හිටිනවයි පුරාණෙදි අදහපු නාගයෙක්වේද මන්තරවල ඉන්ඳගෙ ලොකු හපන්කම හැටියට දීල තියෙන්නෙ මේ වෘතය නසල ගංගාවල් ගලා බහින්න ඉඩ දීමයි. දිය කැපිල්ලෙදි කපුව ගඟට ගොහින් කඩුවෙන් ගහන්නෙ ඉන්ද්රයාගේ වෘත නැසීම අනුකරණයෙන් දැක්වීමටයි. නිසා නුවර පෙරහැර ඉන්ද්රට තුති පූජාවක්වැහි වැස්සවීමට අනුකරන පිළිවෙතකුත් යන දෙකක්එක්වීමෙන් හැදිල ඇති හැටියි පෙනෙන්නෙ. ඉහත කාලදී පෙරහැරේ අසුරයන් හැටියට සැරසුණ අය ගමන් කළාය පැවසෙන නිසාත් පෙරහැරේ අනුකරණ පිළිවෙත කියන්නෙ නාටකයක ආකාරය ගැබ්වෙලා ඇති බව වැටහෙනවා.



දළදා මාළිගයේ ඇද ඇති සිතුවමකි.

Comments

  1. ලිපි කීපයක්ම අසාවෙන් බැලුවා......!වර්ඩ් වෙරිෆිකේශන් අයින් කරන්න පුළුව නම් හොඳයි..!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

සිගිති පොළ දරුවටම ලබා දෙමු

සිගිති පොළ දරුවන්ම ලබා දෙමු වර්ථමානයේ පෙර පාසල් ආශ්‍රිත ක්‍රියාකාරකම් අතර බොහෝ පෙර පාසල්වල අනිවාර්යෙන්ම ක්‍රියාත්මක කරන ජනප්‍රිය අංගයකි සිගිති පොළ. සිගිති පොළ දිනය යනු එම පෙර පාසලේ දරු සිගිත්තන් පුංචි මුදලාලිලා වෙලා ගෙදරින් ගෙන එන බඩු කෑගසමින් විකුණන දවසකි. එදාට දරුවන්ගේ අම්මලා, තාත්තලා, අච්චිලා, සීයලා, නැන්නදලා, මාමාලා, බඩු ගන්න, කෙවල් කරන්න පොර කනවා දැක ගන්නට පුළුවන් . ඒ වගේම ආරධිත අමුත්තන් විදියට මැති ඇමතිවරු, නිලධාරින්, ආගමික නායකයින් පැමිණ හර බර කතාද පවත්වා දරුවන්ගෙන් බඩු ද මිලට ගනු ලබයි. එසේම බොහෝ පෙර පාසල්වලට මේ දවසට අනුග්‍රහය දක්වන්න  බැංකු සහ මූල්‍ය ආයතනද එක්වනු දැක ගත හැකි වේ. ඒ වගේම මෙම සිගිති පොළ දවසේදි දරුවෝ මුදලාලි විදියට හිටියට   වෙළදාමේ යෙදෙන්නේ අම්මලා, ආච්චිලා ය. දරුවෝ ගොඩක් වෙලාවට පැත්තකට වෙලා ඉන්නවා මොකද වෙන්නේ කියලා බලාගන. දැන් අපි බලමු ඇත්තටම පෙර පාසලක සිගිති පොලක් පවත්වන්නේ ඇයි කියලා. සිගිති පොළක් පවත්වන්නේ පෙර පාසල් ක්‍රියාකාරකම් සංග්‍රහය තුල සදහන්වන දරුවන් තුල වර්ධනය විය යුතු නිපුණතාවයන් සංවර්ධනයට යොදා ගන්නා ඉගෙනුම් ක්‍රියාකාරකමක් වශයෙනි. උ...

පොඩි දරුවන්ට කතාන්දර කියා දෙන්න.. හැබැයි මේ ගැනත් දැනගෙනම කතාන්දර කියලා දෙන්න...

කතාන්දර ඇසීමට වැඩිහිටියන්ද , කුඩා දරුවන්ද එක සේ ප්‍රියතාවයක් දක්වති. එහෙත් කතාන්දර කියාදීම වනාහි දරුවන්ගේ ප්‍රජානන කුසලතා වර්ධනයට මනා පිටුවහලක් ලබා දෙන ඉගෙනුම් ක්‍රමවේදයක් ලෙසින්ද පෙන්වා දෙන්න පුළුවන්. දරුවන්ට රසවත්ව යමක් කියා දෙන්න පුළුවන් එක්තරා ඉගෙන්වීම් රටාවක් ලෙසටද කතාන්දර කීම, කියාදීම හැදින්විය හැකිය. අපි හැමෝම හැදී වැඩුණේ අපේ දෙමව්පියන්, ආච්චිලා සීයලා, නැන්දලා සහ මාමලාගේ කතන්දරවලට සවන් දීමෙනි. මේ කතාන්දර සමහර විට ආදර්ශමත් වේ, සමහර විට අර්ථ විරහිතවේ, සමහර විට සදාචාරාත්මකයි එසේත් නැතිනම් සමහර විට හාස්‍යජනක යි. ඔබට මතකද ඔබ මේ කතන්දරවලට සවන් දෙමින් ඔබේ ළමා අවධිය කොතරම් රසවත්ව භුක්ති වින්දාද යන්න. විටෙක එය කෙතරම් ඉනපුදුමයට පත් කළේ කෙසේද? යන්න ළදරුවෙකු ලෙසින් එදා ඔබට සිතෙන්නට ඇත. අද මෙම ලිපියෙන් ඔබට පෙන්වා දෙන්නට උත්සහා කරන්නේ නිවසේදි තමන්ගේ දරුවාගේ කුසලතාවයන් සංවර්ධනයට දෙමාපියන් වශයෙන් සිදු කළ හැකි ක්‍රියාකාරකමකි. මොකක්ද මේ ක්‍රියාකාරකම? අපි අපේ දරුවන්ට කතාන්දරයක් කියා දෙමු……... ඔබ ඔබෙන්ම මේ ප්‍රශ්නය අසන්න? දෙමව්පියන් වශයෙන්, ඔබ ඔබේ දරුවා සමඟ කතන්දර පවසමින් කොපමණ කාලයක් ගත කරනවාද? ඇ...

පෙර පාසල් දරුවාගේ අධ්‍යාපනික වගකීම පෙර පසලට විතරමද.

පෙර පාසලකට පැමිණෙන දරුවා එහි රැදි සිටින්නේ පැය තුනක් හෝ හතරක් පමණි. නමුත් මෙම පැය තුන හෝ හතර තුලදි බොහෝ දෙමාපියන් විශාල දැනුමක් තම දරුවාට පෙර පාසල තුලින් බලාපොරොත්තු වෙති. ලියන්න, කියවන්න, ගණන් හදන්න, චතුර ලෙස ඉංග්‍රිසි කතා කිරීම ආදිය පෙර පාසල් දරුවෙකු තුලින් බලාපොරොත්තු වීම සැබැවින්ම සාධාරණදැයි විමසා බැලිය යුතු වේ.                උදාහරණයක් විදියට ගතහොත් උපතේ සිට දරුවා අත්පත් කරගන්නා අත්දැකීම් තමයි පසුකාලීනව දරුවාගේ ජීවිතයේ ශක්තිය හෝ දුර්වලතාවයන් වන්නේ. එම නිසා බොහොමත් කල්පනාවෙන් පෙර පාසල් වයසේ දරුවන්ගේ නිපුණතාවයන් සංවර්ධන ක්‍රියාවලිය ඉටු කළ යුතු වේ.             මේ සඳහා පෙර පාසල් ගුරුවරියට පමණක් තනි වගකීමක් පැවරීම සුදුසු නොවේ. දවසේ පැය 24 න් දරුවා පෙර පාසලේ පැය 4 ක් ගත කරනවා නම්, ඉතුරු පැය 20 ගත කරන්නේ නිවෙස්වලයි. එබැවින් මෙම ස්ථාන දෙකෙන්ම දරුවන් ලබා ගන්නා අත්දැකීම් මත දරුවාගේ ඉගෙනුමේ ගුනාත්මකභාවය රදා පවතිනු ලබයි.                 මෙහිදි දරුවගේ ඉගෙනුම් ක්‍රියාවලියේ හවුල්කරුවන් බවට දෙමාපියන් පත් කර ගැනීමේ පියවරය තැබිය යුත්තේ පෙර පාසල් ගුරුතුමිය විසින්ම වේ.               මුල් ළමාවිය අධ්‍...